stjärnregn.

god afton.
jag har sett två stjärnfall denna vecka!
det är helt otroligt.


när jag var liten älskade jag att åka på kollo.
jag ville alltid åka på temakollo.
det var allt från seglarläger, friluftskollo till teaterapa.
snacka om att jag trivdes, till skillnad från lillebror som åkte hem efter fyra dagar.
själv tyckte jag 14 dagar var på tok för kort.

sommaren kom och äntligen skulle vi ses.
jag och min bästa kollovän emelie, som jag raggade upp på mitt första seglarläger,
åkte i vått och torrt till sveriges alla vrår.
bussfärden skulle vara fullsmockad av godis, festisar, kropp&knopp (jag har faktiskt aldrig ägt en egen
det var alltid hon, jag tyckte det var lite genant), freestyle proppad med ace of base, la bouche, rednex, lisa nilsson, eric gadd, mauro scocco, stakka boo.
småspan på pojkarna och bubblande skratt med sockbitar i munnen.
äventyret hade bara börjat och lik förbaskat exakt precis lika spännande varje gång.

vi delades in i olika rum.
om fyra, fem, sex, åtta eller två tjejer.
och bunkersängar.
mammas välpackade necessärer kunde man alltid lita på.
jag plockade upp den välvikta sidenpyjamasen och slängde den längst in i gareroben.
istället sov jag i min simpson t-shirt.

på teaterkollot delade vi rum med två andra.
vi fyra blev bästa vänner på direkten.
vi regerade det lägret.
ni vet coola tjejerna.
vi gick i femman.
ja ni kan ju tänka er.
men sagan slutade, som den sällan gör, lyckligt.
sista dagen hade kommit och alla mina nagellack är snodda.
och min t-shirt är söndersliten.
vänta, li har blå naglar.
hon som inte ägde ett nagellack.
nu förstod jag allt.
de sa att de tyckte att vi snobbiga för att vi bodde i hus.

kärleken då.
den kom alltid smygandes med en kittlandes känsla.
jag hade upplevt den förut och jag längtade efter den.
egentligen smått omedveten om detta.

jag var alltid en pojkflicka.
pingis - jag är på!
fotboll - självklart!
bandy - inga konstigheter!
pilkastning - ingen slår mig!

på friluftskollot var tre dagar kvar och vi skulle bege oss ut på hajk.
patrik och jag hade blivit pingiskompisar.
nu skulle vi snart befinna oss på en pytteliten ö tillsammans med kossor.
kan ni tänka er?
ute på vattnet blev det storm.
jag och emelie var grymma på kajak. vi bara paddlade allt vad vi kunde i en hel timme.
när alla var framme och oroliga ledare var två pojkar fortfarande inte med oss.
mitt hjärta högg till.
patrik. vart var han?
kom.
kom.
han kom till ön.

dagen blev kvällen och vinden blåste bort stormen.
snart stod himlen klar och stjärna gnistrade klarare än kristall.
indiantältet var uppe och snart kunde vi lyssna till spökhistorier.
när det var läggdags var vi åtta stycken som inte ville sova.
vi ville ligga utanför tältet. under den bara himlen.
det fick vi.
typ.
vi smög ut med våra sovsäckar och la oss i två rader, huvuden in mot mitten.
jag i mitten.
emelie till höger.
han till vänster.
vi stirrade bara upp mot den otroliga himlen.

tystnad.

jag hade aldrig sett så många klara stjärnor samtidigt, heller aldrig skådat en djupblåare himmel.
där ligger vi och plötsligt, plöstligt faller en.
den föll.
ett stjärnfall.
mitt första.

en röst visar:
- såg du det där?
- ja.
- vad önskade du?
- det säger jag inte.
- jag hoppas du önskade samma som jag.



fyra dagar efter kollot fick jag ett brev hem.
jag slet upp det.
i slutet stod de magiska orden: "i love you forever."

vi kysstes aldrig.

Translation: This is my lucky week. I've seen two stars falling.

Kommentarer
Postat av: Johanna

ja, den klänningen är grym!

2008-11-06 @ 10:42:23
URL: http://passepartout.webblogg.se/
Postat av: Elena

Haha :)



Jag gillade Le Rouge och Grill bäst!

Men så kommer pappas kompis och tycker

att vi borde äta på Grands nya nånting.

Jaja..det sa han direkt till min pappa

som då såklart blev ekstremt osäker.





2008-11-06 @ 11:40:57
URL: http://www.hejpadighenrik.papper.fi
Postat av: nathalie

elena - grill! Drink på grand och sedan nya lydnad bredvid grand blir mitt sista bud.

2008-11-06 @ 14:48:56
Postat av: Elena

Åh haha :)

Okej du menar Mathias Dahlgren's nya ställe eller?

Det var pappas kompis idee.

Inte hellt dummt får man hoppas :)

2008-11-06 @ 15:33:45
URL: http://www.hejpadighenrik.papper.fi
Postat av: nathalie

elena - alltså nya lydmar skulle det stå! lycka till

2008-11-06 @ 17:21:09
Postat av: Jenny

vad fint du skriver :)

2008-11-06 @ 17:21:25
URL: http://pygmeestyle.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Jag har aldrig varit på kollo. En gång när jag var lite äldre så frågade jag varför. Då sa min mamma "men Kajsa, hela dina somrar var ju som ett kollo. Du gjorde bara roliga saker, åt glass, badade, lekte och sprang runt med dina vänner i skåne. och sen när det började bli höst så åkte vi hem till norr och skolan igen"

Jag hade fina somrar som barn.

2008-11-06 @ 23:08:44
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Nadja

Gud vad fint du skriver!

2008-11-06 @ 23:17:07
URL: http://thencloset.blogg.se/
Postat av: the fonz

Vad önskade du nu?

2008-11-07 @ 01:34:59
Postat av: nathalie

jenny - tack tack



kajsa - ja mina föräldrar tyckte jag var konstig som ville åka bort hela tiden. mamma skickade brev till mig på kollot. det var fint



nadja - whiii



the fonz - det kan jag ju inte berätta!

2008-11-07 @ 11:44:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0