Je suis une baguette!

Goder afton mina vänner,

Jag har precis kommit innanför dörren med en baguette! Ja ni läste rätt. Je suis une baguette!
Lunkandes hemåt från tentan och en kort visit hos Emma är jag inte annat än matt. Det enda jag
vill göra är att kasta mig bums i sängen, burra upp mig och somna som en liten kattunge. Jag tror
inte ens att jag har ork till att bläddra i någon tidning eller läsa ett kapitel ur: Tillsammans är
man mindre ensam, trots att den och jag nästan är oskiljbara. Men så när jag ska passera
Soppköket kommer ägaren ut och hojtar på mig:

- Huru tjejen, du har väl varit med förr?!? Här!
Han sträcker fram en baguette.
- Du är ju för härlig jag måste ge dig en kram, svarar jag skrattandes.
- Om det inte vore för den här skulle du varit long way bort baby!

Åh herregud vad jag älskar min stadsdel! Eller rättare sagt mitt område Sibirien. Här kommer lite historia och tips vet jag!

Dess namn kom till som ett mest skämtartat begrepp, då detta område var nordligt beläget i Vasastan och ansågs ligga i de ruffigare utkanterna av stan. Men så gick åren, människorna, byggnaderna och med tiden kom ökennamnet snart att förvandlas till ett smeknamn i folks munnar. Idag anses det inte alls ligga ocentralt och ruggigt, utan snarare tvärtom. Idag är Sibirien helt enkelt en het plätt att bo på. Vart mer exakt kan man finna detta lilla näste? Jo, i enlighet med mig och andra (tvistas lite om detta) avgränsas området längs Valhallavägen, Odengatan, Sveavägen och Cederdalsgatan. Så ni som inte redan hade buskoll på detta innan har det nu! Tilläggas kan att min kära gata Roslagsgatan anses ligga mitt i smeten. Klart värt ett besök för den som missat! Då gatan är känd för alla sina små fina (och bra) antikvitetsaffärer bl a Magazin13, indiska restauranger t ex Bollywood, Stockholms äldsta nattcafé för taxichaufförer, SKRATTKAMMAREN - laddad med alla festers temakläder, eller varför inte innerstans typ enda squashhall som alla killar (?) tycks känna till. Bland det dåtida, indiska temat bor det även massa frisörssalonger med de märkligaste skyltfönstren, men favoriten (efter rastavännerna) är då ändå verksamheten: orkarinte.se. De hjälper dig med allt från tvätt, stopp i avlopp, shopping, ja till vad du kan komma på! Endast fantasin begränsar dig, haha. Nåja, om man nu vill ha det lite mer stillsamt (kanske man känner för en mysig hemmakväll?) har min gata självklart stans bäst videobutik HEMMAKVÄLL (fd VIDEOMIX) med stans bästa godis. Jag hymlar inte! Brukade t o m åka omvägar för att köpa godis här, och då bodde jag inte ens i närheten!! Känner man däremot av den mer sofistikerade andan eller längtan efter svunna tider kan man alltid sätta sig på en parkbänk i Monica Zetterlunds Park och filosofera eller ännu bättre ta sig ett glas rötjut inne på Stockholms äldsta värdshus: Claes på Hörnet (Anno 1713), där bland annat storartat folk som Gustav III och Carl-Mikael Bellman förlustat sig.
image771
Claes på Hörnet.
image772

Nu mina kära ska jag sussa. Fick visst lite överskottsenergi.
bisou!

Kommentarer
Postat av: kajsa

Men åh. Hur gulligt var inte det där? Bröd. I like bröd.

2008-04-10 @ 17:36:28
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: nathalie

kajsa - hihi ja vet très francais!

2008-04-10 @ 18:17:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0