Credit crunch chic!

Tiderna är andra här än i Stockholm.  Här känner man av oron på riktigt.

Man lever på ett tunt snöre. Balansgången är smal, smal, smal och tusen meter ovanför havet. Det är med andra ord ingen idé att falla. Även om du skulle vara mästare på lindans är det ingen garanti. För kreditkrisen är ett faktum här, oavsett vilken bransch du är etablerad i. Det har t o m gått så långt att när ens dejt inte svarar på ett sms frågar folk: ”Did he got fire?”. För  folk blir sparkade dagligen.

Vartän jag fikar möts jag av folks bekymrande pannveck och deep talk med vänner, kollegor eller potential arbetsgivare. Folks händer skakar när de ska betala för kaffet. Minst en gång om dagen är det någons kreditkort framför mig i kön som inte går igenom, då försöker de i panik rassla fram några mynt. För om inget kaffe, vad har man då?

Alternativt gör  man som min rommate Allison, som fick sparken från Goldman Sachs (eller nedskärning), pluggar till GMAT-provet. Hon har ju redan gått på Colombia University så varför inte börja på Harvard?

Vidare finns det klubbar för kvinnor som gifta med Wall Street-män. De träffas en gång i veckan för att diskutera oron samt familjernas framtid. Hur ska de göra när ingen lyxkryssning i februari blir av?

Situationen ÄR bisarr.


Eftersom jag gillar när man leker med termer och växlar mellan ämnen varför inte applicera detta på modet. ELLE kör rubriken: ”Go credit crunch chic”, som går ut på att hitta snygga kap i hårda tider. Därför tänkte jag tipsa om cheap and chic.

En superhet prinsessliknade H&M-sak

bara $39

lite miu miu över den

vackra veck i bak

och volangas

Förresten tror folk här att jag är från Portugal.

Translation: Comparing US. to Europe, the credit crunch is much more tangible here. Therefore, let's go credit crunch chic!

Kommentarer
Postat av: the fonz

roligt att läsa såna "war stories". stackars ib-fruar

varför tror folk att du är portugis?

2009-02-10 @ 21:44:54
Postat av: nathalie

the fonz - haha eller hur. nä jag vet inte? sedan sa några peru. känns bra att inte kunna bli placerad.

2009-02-11 @ 02:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0